الرسم الهندسي والإسقاط
مرحبا بكم في منتدى الرسم الهندسي والإسقاط
نتمنى دائما أن تجدوا معنا كل ما تحتاجونه في هذا المجال
إذا لم تجد ما تطلب فقط أترك رد في الموضوع المناسب وسوف نستجيب لطلبك
تمنياتنا بكل التوفيق
------------------------
مدير المنتدى
Hisham Saeed

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الرسم الهندسي والإسقاط
مرحبا بكم في منتدى الرسم الهندسي والإسقاط
نتمنى دائما أن تجدوا معنا كل ما تحتاجونه في هذا المجال
إذا لم تجد ما تطلب فقط أترك رد في الموضوع المناسب وسوف نستجيب لطلبك
تمنياتنا بكل التوفيق
------------------------
مدير المنتدى
Hisham Saeed
الرسم الهندسي والإسقاط
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
» حل تمرين رقم 1 على تمثيل المستوى
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالجمعة يونيو 16, 2023 11:52 am من طرف Hisham Saeed

» حل تمرين رقم 1 على تمثيل الدائرة
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالأحد أكتوبر 01, 2017 10:29 am من طرف eng_abdalluh

» حل مجموعة تمارين كأمثلة لهندسة شبين ( تمثيل النقطة )
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالأحد أكتوبر 01, 2017 10:25 am من طرف eng_abdalluh

» خطوات استنتاج المسقط الثالث
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالأحد نوفمبر 13, 2016 3:45 pm من طرف فريدة فريد

» الافراد في الرسومات الهندسية
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالخميس نوفمبر 19, 2015 9:37 pm من طرف Hisham Saeed

» انتظار الرد
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالأحد أكتوبر 25, 2015 12:20 am من طرف dr bassam

» حل مجموعة تمارين كأمثلة لهندسة شبين ( استنتاج المساقط من المنظور )
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالخميس يونيو 25, 2015 2:03 pm من طرف engineer abo 3omar

» حل تمارين على قطاعات الصلب الإنشائية صفحة 250 وهي نفسها 255
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالخميس يونيو 25, 2015 1:56 pm من طرف engineer abo 3omar

» هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 02, 2015 6:14 pm من طرف dr bassam

التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين

mhs91
Hisham Saeed
6 مشترك

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين

مُساهمة  Hisham Saeed الأربعاء سبتمبر 16, 2009 4:11 pm

في هذا الجزء يسمح للمتعلمين بكتابة الأسئلة والاقتراحات والتصورات حول حلول التمارين وسوف يتم دعم المتعلمين بالتغذية الراجعة والتعزيز المناسبين

فقط اضغط زر ( رد على موضوع ) وأترك تعليقاتك وأسئلتك

مع ضرورة كتابة اسم الجامعة والكلية أو المعهد أو المدرسة والمرحلة التعليمية والفرقة
كذلك كتابة اسم المادة واسم الباب الخاص بسؤالك

عزيزي المتعلم .... نتمنى أن نكون دائما عند حسن ظنك

وشكرا على تسجيلك واستخدامك لمنتديات الرسم الهندسي والإسقاط

عدل سابقا من قبل Admin في السبت مايو 28, 2011 12:50 pm عدل 2 مرات

Hisham Saeed
Admin

https://hesham-en.yoo7.com

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty طلب بسيط

مُساهمة  mhs91 الإثنين يونيو 07, 2010 1:53 pm

اريد ان اعرف: ما هي شروط تماس مسقطي الكرة مع كل من خط الارض والعمودي عليه عند ثبوت قيمة نق؟
: // // // // // // // // // المحورين س,ع عند ثيوت احداثيات المركز؟؟
وشكرا جزيلا.

mhs91

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty رد: هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين

مُساهمة  Hisham Saeed الإثنين يونيو 07, 2010 9:44 pm

العضو mhs91 مرحبا بك في المنتدى
بخصوص شرط تماس مسقطي الكرة مع كل من خط الأرض ( محور س ) والعمودي عليه ( محور ع ) فهو كالآتي:
أولا : شرط تماس مسقطي الكرة ( المسقط الأفقي والمسقط الرأسي ) مع كلا من محور س ، محور ع عند ثبوت قيمة نصف القطر نق هو أن يتم تغيير إحداثيات مركز الكرة من الإحداثيات المعطاه إلى الإحداثيات التالية م ( نق ، نق ، نق ) حيث نق هو نصف قطر الكرة المعطى الثابت وذلك كي يمس كل مسقط من المسقطين الأفقي والرأسي محور س ومحور ع أي أن :
الإحداثي السيني للمركز الجديد = الإحداثي الصادي للمركز الجديد = الإحداثي العيني للمركز الجديد = قيمة نصف قطر الكرة المعطى الثابت
ثانيا : شرط تماس مسقطي الكرة ( المسقط الأفقي والمسقط الرأسي ) مع كلا من محور س ، محور ع عند ثبوت إحداثيات المركز هو أن يتم تغيير قيمة نصف قطر الكرة المعطى إلى قيمة الإحداثي السيني أو الصادي أو العيني لمركز الكرة المعطى أي أن :
الإحداثي السيني للمركز المعطى = الإحداثي الصادي للمركز المعطى = الإحداثي العيني للمركز المعطى = قيمة نصف القطر الجديد للكرة
بعد ذلك يجب تمثيل تلك الشروط بالرسم بمعني اعتبار الحالة أولا كمسألة كرة مختلفة معطى بها نفس نصف القطر مع مركز جديد وتمثيلها ، كذلك اعتبار الحالة ثانيا كمسألة كرة مختلفة معطى بها نفس المركز القديم مع نصف قطر جديد وتمثيلها وكل ذلك على رسم واحد فقط وهو الرسم الأصلي أي لا يتم تمثيل كل حالة على رسم منفصل بل تمثيل المسالة الأصلية والحالتين أولا وثانيا كلهم على رسم واحد فقط. لمزيدا من التوضيح بالرسم قم بزيارة الرابط التالي:
------------------------------
أرجو أن أكون قد ساعدتك على الوصول للمطلوب

Hisham Saeed
Admin

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty الرسم التجميعي

مُساهمة  خالد الأربعاء يوليو 14, 2010 9:36 am

لو سمحت انا عاوز رسم تجميع لان المنتدي ليس به اي رسم تجميعي

خالد
زائر

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty رد: هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين

مُساهمة  Hisham Saeed الأربعاء يوليو 14, 2010 7:53 pm

الزائر العزيز خالد
مرحبا بك في المنتدى ونتمنى أن تسجل باسم مستخدم وكلمة مرور لكي تتاح لك كامل المحتويات
وبالنسبة لل Assembly Drawing ( الرسم التجميعي ) و Working Drawing ( الرسم التنفيذي ) فهما مرتبطين بقسم هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكي إرتباطا وثيقا والذي هو تخصصي أيضا
بس أنا دلوقتي بجهز في ورقي علشان السفر ومشغول شوية بس إن شاء الله كل فرصة هلاقيها هارفع فيها حاجات عن الرسم التجميعي إن شاء الله سواء من داخل مصر أو من خارجها لو ربنا سهل وسافرت
وياريت تقولي مجال دراستك وكليتك أو معهدك ايه والفرقة الكام علشان أقدر أفيدك أكتر

وتمنياتي لك بالتوفيق

Hisham Saeed
Admin

مُساهمة  نور السبت نوفمبر 20, 2010 2:20 am

ممكن كتاب في الهندسة الوصفية لكن بالانجليزية لإنها اللغة اللي ندرس بها و انا سنة اولى معماري
كل الشكر مقدما : )

نور
زائر

مُساهمة  Hisham Saeed الإثنين نوفمبر 22, 2010 8:56 pm

الزائر/الزائرة : نور
مرحبا بك في المنتدى
بالنسبة لكتاب في الهندسة الوصفية باللغة الإنجليزية فللأسف كان معايا في مصر لكن أنا دلوقتي في البحرين وماخدتوش معايا
بس ممكن أساعدك في أي شيئ تحتاجه إن شاء الله
وياريت تعرفني انت منين وبتدرس في جامعة ايه

عدل سابقا من قبل Admin في الأحد فبراير 19, 2012 8:10 pm عدل 1 مرات

Hisham Saeed
Admin

مُساهمة  علا السبت فبراير 12, 2011 4:03 pm

انا ارجو من الذى يقرا الرساله ان يجيبنى انا خائفة جدا من الكلية وخصوصا الرسم والوصفية انا مشكلتى فى الوصفية انا حثة الا انا فاهماها لكن لا اعرف احل السئلة وانا الان بحل الاسئلةالتى على النت برجاء احد يجبنى يسرعة لان انا متضايقة وامى لاتستطيع مساعدتى وتقول ان الذى اكبر الموضوع وعلى العموم الله ينور على السئله لا تنسو برجاء الماعدة بسرعة

علا
زائر

مُساهمة  Hisham Saeed الأربعاء مارس 09, 2011 6:04 pm

الزائرة / علا
مرحبا بكي في المنتدى
"ياريت اللي يقرا الرساله يجاوبني أنا خايفه جدا من الكلية وخصوصا الرسم والوصفية. أنا مشكلتى فى الوصفية إن أنا حاسة إني فاهماها لكن مبعرفش أحل الأسئلة وأنا الأن بحل الأسئلة اللي على النت برجاء حد يجاوبنى بسرعة لأن أنا متضايقة وأمى لاتستطيع مساعدتى وتقول أنا اللي بكبر الموضوع وعلى العموم الله ينور على الأسئلة لا تنسو برجاء المساعدة بسرعة"
بصي يا علا
كل الكلام اللي انتي بتقوليه ده صحيح وكل واحد درس الوصفية لأول مرة ومعندوش أي خلفية سابقة صعب عليه أوي انه على طول يحل مسائل. أه سهل عليه انه يفهم النظري لكن أول مشكلة بتقابله لما يبدأ في حل المسائل.
والسبب إن مادة الوصفية مالهاش أساس سابق نقدر نبني عليه بخلاف المواد الأخري زي الكيمياء والفيزياء والرياضيات واللغة الإنجليزية .... كل مادة منهم ليها أساس سابق وقوي نقدر نبني عليه ونكمل.
للأسف أنا دلوقتي في البحرين مش في مصر وكلامك بيقول إنك من مصر.لما كنت في مصر كنت بدي دروس في الرسم الهندسي والوصفية وبأسعار رمزية.
على العموم لو انتي من مصر ممكن تقولي انتي منين ومن جامعة إيه وأنا ممكن أكلم حد من زمايلي من مصر يساعدك على قد ما يقدر سواء يفيدك بأي ملخصات مجانية أو كورس بمقابل زي ما تحبي.
وبالتوفيق إن شاء الله.

Hisham Saeed
Admin

مُساهمة  شيكو الأحد مارس 13, 2011 1:40 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

أول حاجه أنا بشكر كل المشاركين في المنتدى لانه بيساعد مهندسين كتير وبجد موقع حلو وبارك الله فيكم.

أنا طالب فى الصف الأول الثانوى الصناعى وباخد مادة رسم فنى وهندسى والمدرس ادانا رسمه غريبه ومحدش عارف يرسمها فقولت أدخل أعمل موضوع هنا علشان أهل الخبره يساعدونى

الرسمه فى الكتاب اسمها المنظور الهندسى و المساقط و الافرادات للاكواع(الاعواد) لتقابلات الزاويه القائمه وأنا مش فاهم اى حاجه من الرسمه
أرجو من أهل الخبره مساعدتى علشان انا لو معملتهاش يوم الخميس هضرب

أنا كل الى عايزو من الأخوة المهندسيبن ثلاثة أشياء :-
- كيفية رسم المنظور
- كيفية رسم المساقط
- كيفية رسم الافراد

ارجوكم ساعدونى ده أول طلب أطلبه هنا ومستنى ردك يا مهندسين العرب

شيكو
زائر

مُساهمة  شيكو الأحد مارس 13, 2011 1:43 pm

اسف الصور اهى
هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Hh7.net_12998849471

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Hh7.net_12998849472

شيكو
زائر

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty ارجوا لرد سريعا

مُساهمة  محمد اما الإثنين أبريل 04, 2011 7:59 pm

لو سمحتو ياجماعة حد يعرف حاجة عن المنظور في الاسقاط الهندسي ولو حد عنده حاجة عنه ياريت يرفعلي او يديني لينك ليها وكمان الظل وياريت لو د عنده كتاب يكون في الهندسة الوصفيه شامل الدروس دي ياريت لو يتكرم ويرفعة وانا شاكر جدا لادارة المنتدي وعلي فكرة انا مش طالب انا خريج وبساعد الطلبة الي مش قادرة تفهم الهندسة الوصفية وبديهم دروس مجانيه وكانت الدروس دي بس انا مدرستهاش فكنت عايز اوسع معرفتي بيها علشان بعد كده اقدر اشرحها ولو ادارة المنتدي احتجتني لو يحبو انا ممكن اديهم رقمي لو حد احتاج مساعدة يدلوه عليا ويتاكد تماما اني مبخدش ولا مليم Smile وجزاكم الله كل خير ارجو الرد

محمد اما
زائر

مُساهمة  fikri الجمعة مارس 23, 2012 1:07 am

اتمنى اعرف علاقة الهندسه الوصفية بتصميم الأزياء
فكري طالب تصميم أزياء, كلية المجتمع صنعاء, سنه اولى

fikri

مُساهمة  Hisham Saeed الأحد مارس 25, 2012 8:37 pm

السلام عليكم

مرحبا بالعضو Fikri

للأسف تخصصي في مجال هندسة الإنتاج والتصميم الميكانيكي وده بعيد عن تصميم الأزياء لكن أنا هقولك المعلومات اللي عندي
تصميم الأزياء معتمد على رسم الباترون ورسم انفراد الملابس وطبعا ده رسم سطحي ثنائي الأبعاد ليه مقاسات وإحداثيات وده هدف الهندسة الوصفية وهو تمثيل النقاط والسطوح والمجسمات

Hisham Saeed
Admin

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty مساعدة

مُساهمة  المهندس حسن الأربعاء مارس 28, 2012 4:24 pm

انا طالب تخصص هندسة كهربائية وجالس ادرس رسم هندسي لاني حامل المادة من مستوى قديم وجالس افعل كل الاسباب اللي تخليني مميز في الرسم
سوالي لك كيف استطيع رسم الالبس والبيضاوي ولك كل الشكر والتقدير

المهندس حسن

مُساهمة  Hisham Saeed الأربعاء مارس 28, 2012 8:06 pm

السلام عليكم: المهندس حسن

مرحبا بك في المنتدى

للمعلومات عن رسم القطع الناقص - البيضاوي اضغط هنا أو اضغط هنا

Hisham Saeed
Admin

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty اسئلة اريد اجابتها

مُساهمة  احمد فرجانى الجمعة يونيو 08, 2012 10:42 am

السؤال الاول
ـــــــــــــــــــــ

المعلوم المستوى العام (-5 و145درجة و45 درجة) والمطلوب تعيين زاوية ميل المستوى على الافقى باستخدام الاسقاط الاضافى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السؤال الثانى
ـــــــــــــــــــــ

مثل المثلث أ . ب. ج المتساوى الساقين فيه ج ا يساوى ج ب و الضلع القاعدة ا ب مستقيم افقى علما بان المثلث واقع فى المستوى (5و50درجة و140 درجة) حيث ا (-2و6و؟) وب )(1و؟و؟) وج(؟و؟و5)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السؤل الثالث
ـــــــــــــــــــــ

المعلوم المسقط الافقى لى مثلث ا ب ج واقع فى المستوى كاف (-2 و135 درجة و 30 درجة ) حيث ا (4و4.5 و ؟) ب (6 و1 و؟) و ج (9و6.5 و؟) والمطلوب تعيين ى 2 درجة للمستوى والشكال الحقيقى للمثلث بطريقة الاسقاط الاضافى

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السؤال الرابع
ــــــــــــــــــــــ

المعلوم مسقطى هرم سداسى منتظم قائم راسه النقطة ط (4و4.5 و 4) وقاعدته ا ب ج د ه و تقع فى المستوى الافقى خيث و(4و2و؟) والمطلوب مساقط منظوريه (صور) للهرم السداسى على المستويات الاضافية التالية م3 الموضع بالرسم بخط الارض ض 1-3
و م4 الموضع بالرسم بالخط الارض ض 3-4
و م5 الموضع بالرسم بالخط الارض ض2-5

احمد فرجانى

هنا أترك أسئلتك واقتراحاتك وتصوراتك حول حلول التمارين Empty رسم تجميعي

مُساهمة  dr bassam الثلاثاء يونيو 02, 2015 6:14 pm

شكرا لعملكم الكبير ونرجو تقديم أمثلة وتطبيقات عن الرسم التنفيذي أو التجميعي فاختصاصي تصميم وانتاج
وشكرا لكم

dr bassam